Ideje leszámolni az öregedés elleni kifejezéssel? A pszichés jóllét az új trend

Amerika legismertebb női magazinja, az Allure, augusztusi számában hadjáratot indított az öregedés elleni kifejezés ellen, mely „úgy ivódik az ember tudatába, mint egy betegség, amivel muszáj szembenézni és harcolni”- vélekedik vehemensen Michel Lee szerkesztő. “Hogy megváltozzon a gondolkodásunk az öregedésről, előbb meg kell változtatnunk, ahogy beszélünk róla.”- állítja.

Az öregedés elleni vagy anti-ageing kifejezés rendkívül fontos terminológia volt a szépségiparban már a 80-as évek óta, és egy idősebb hölgyeknek ajánlott termék kampánya kapcsán került a köztudatba. Azóta a bőrápolással foglalkozó iparág rendkívül jövedelmezővé vált, köszönhetően az 50+ célközönség vásárlói erejének és intenzitásának. Bár 2008-ban a Reklámfelügyeleti Hatóság betiltotta a kifejezés használatát a Nivea és a RoC termékeken – mert ugyebár semmi nem tudja megállítani az idő múlását- még mindig használatos a megnevezés különböző weboldalakon, magazinokban és a hétköznapi nyelvezetben egyaránt. Most viszont elindult egy öregedés elleni “ellenmozgalom” a vásárlók és bloggerek jóvoltából, akik visszautasítják az álnok és szexista kifejezést. Egy mozgalom, mely mellett a márkák nem mehetnek el szó nélkül.

Jane Cunningham, a britishbeautyblogger.com alapítója évek óta száműzte személyes szótárából e kifejezést, s helyette az age-inclusive vagy érett bőr megnevezéseket használja. Kritikusan lép fel a szépségipar képviselőivel szemben, mert véleménye szerint a fiatalságot éltetik és éljenzik. A “korral való bánásmód” olyan érzést kelt, mintha gyógyítgatni kellene azt, és ez igen demoralizáló minden 30-at betöltött embernek, leginkább a nőknek. Azt várja, és azt gondolom, joggal el is várja, hogy a szépségipar és a márkák éltessék és éljenezzék a szépséget minden korban. Mert a szépség sok összetevőből áll.

Vicci Bentley 66 éves írónő 45 évig dolgozott a szépségiparban, az anti-ageing kifejezésen nőtt fel és – ahogy ő fogalmaz – öregedett meg. Véleménye szerint ez egy rendkívül figyelemfelkeltő frázis, mára azonban elavult, kiment a divatból.

Lauren Hutton                         Forrás: allure.com

Az Allure, ami épp a szépségipar egyik legbefolyásosabb szócsöve, szintén ellenzi a kifejezés használatát. Sőt, tovább mennek: a hosszú ideje tartó fiatalság iránti megszállottságból kimozdulva elindultak a korosodás folyamatának elfogadása irányába. Mindennek bizonyítékául a – szépségiparban korábban parkolópályára helyezett – 40 év fölötti modellek újra üdvözölve lettek a magazinok hasábjain. Helen Mirren (72) színésznő címlapfotón szerepelt az Allure szeptemberi számában, de feltűnt a 2017-es kampányokban Lauren Hutton (73) színésznő is.

A Vichy termékigazgatója szerint a nők külsejük iránti elvárásai a kor előrehaladtával sokat változtak. „Már nem vagyunk a ráncaink megszállottai, a sugárzó bőr lett a fiatalság mértékegysége. A hosszú távú szemlélet és a törődj magaddal attitűd lett a trend.” Holisztikus megközelítésben az emberek az egészségesség irányába fordultak, mely magában foglalja az elme, a test és a lélek egyensúlyát. Az új trend pszichológiai jóllétet hirdet és igényel, mely messze felülmúlja a külső, fizikai megjelenés fontosságát.

A márkák átnevezési procedúrája elindult: A Dove Pro-Age a kor-mellett teszi le a voksát, az Olay „felülmúlja a kort” az Age-Defying megnevezéssel, a L’Oreal „tökéletesíti” azt az Age Perfect kifejezéssel, míg a Vichy „lassítja” a korosodást az Age Slow jelöléssel.

Rendkívül költséges és hosszadalmas folyamat a változás, és egy magazin kevés ahhoz, hogy az üzenet eljusson minden szereplőhöz és döntéshozóhoz, ám ez még csak a kezdet. A kezdete annak, hogyan éljük meg, szeressük és tiszteljük a kort, a korosodást, az érett bőrünket, az élettörténetünket.

Tóth Mónika pszichológus, mediátor, a Kisszoba alapítója

 

 

 

 

 

Forrás: Alyson Walsh, 17. August, 2017  Allure Magazine

0 kedvelés
Előző bejegyzés: Minden, ami ősz…- Inspirációk jelmezek, díszek, sminkek készítéséhezKövetkező bejegyzés: Újabb Kihívásra fel, csináld Velünk Együtt! – Egyhetes 1500 kalóriás étrend

Kapcsolódó bejegyzések