A Másik tojás - Fogd rá a Nyuszira!

Fogd rá a nyuszira!

  1. Avagy gurul a brit csokitojás, ki tudja, hol áll meg?
  2. Avagy a brit csokitojás esete a Húsvéttal

Vajon elképzelhető-e a Húsvét csokitojás nélkül? Vajon elképzelhető-e a Húsvét a húsvét szó nélkül?

Csokit enni mértékkel (és mértéktelenül is) nagyon jó. Még jobb látni a gyerekek izgatottságát, ahogy örülnek. De a Húsvét főszereplője mégsem a nyuszi. Vagy ha mégis, azt ő sosem kérte.

Nagy Britanniában országos méreteket ölt a húsvéti csoki elrejtése és megkeresése. A brit gyerekek nem holmi játszótereken, hanem festői, vidéki helyszíneken kutakodnak. Mivel a védett természeti értékeket egy külön intézmény, a nagy múltú Nemzeti Védnökség felügyeli, ezért a csokitojás keresést is ők szervezik. A csokit pedig az egyik híres, nálunk is ismert csokigyártó, a Cadbury kínálja fel, s ez bizonyára kitűnő reklám a vállalat számára.

Mi itt a probléma, túl azon – amin már amúgy sem akad fenn senki – ,hogy a reklám beteszi szőrös mancsát a nyuszi fészkébe? Az elmúlt években megszokott ‘Húsvéti tojás hajsza’ helyett az idei évben a ‘Nagy brit tojás vadászatra’ várják a családokat. – olvashatjuk a Telegraph oldalán Katie Morley cikkében. Vagyis titokzatos módon eltűnt a Húsvét szó az elnevezésből, melyre az esemény történetében még nem volt példa.

Az „ügyre” az elmúlt napokban a brit miniszterelnök, Theresa May is reagált, bár erre bizonyára sokan legyintenek, mert mit is lehet várni az anglikán lelkészek leányaitól? Ugyanazt, mint az anglikán egyház szóvivőjétől, akit a Telegraph cikke is idéz:‘ez a marketing kampány rávilágít az ostobaságra, mely a húsvéti hit elkendőzésének szándéka mögött áll.’ De a yorki érsek is haragba jött: „a tojás keresés jelmondatából eltüntetni a Húsvét szót olyan, mintha “leköpnék John Cadbury sírját”, aki mélyen vallásos iparos volt.

Idén több, mint 250 helyszínen várják a 350.000 fő körüli látogatót, míg tavaly 100.000 fő látogatott el a rendezvényre. – olvashatjuk. Hogy kinek az ötlete volt az új elnevezés, nem egyértelmű, de hogy a célja mi lehetett a lépésnek, sejthető. A Nemzeti Védnökség visszautasítja a vádat, mely szerint a Húsvét jelentőségének kisebbítésén fáradoznának és állítják, hogy a Cadbury a felelős a rendezvény nevének újrafogalmazásáért.

A másik lehetséges felelős tehát a csokigyártó, melyet 2010-ben az amerikai élelmiszeripari óriás, a Kraft Foods vett át. Vagyis ez a Cadbury nem egészen az a Cadbury. A vállalat szóvivője szerint csak arról van szó, hogy minden évben más elnevezést kap a kampányuk. De a legfontosabb ezen mondat: Bármilyen hitű, világnézetű ember eljöhet, hogy örömmel vegyen részt ebben az évszakhoz illő mulatságban, mely pont Húsvét idejére esik.

Tudjuk, hogy nehéz időket él Európa, melynek minden keresztény ünnepére jut egy-egy eset, amin a hívő, hagyománytisztelő, vagy önazonosság kereső polgár felhorkanhat. A gyerekek viszont nem szólnak semmit és mit sem sejtenek arról, hogy nem csak hit, hanem egyre inkább jelképek nélkül nőnek fel, később talán el-elcsodálkozva azon, hogy mire fel ez a nagy felhajtás a csokoládé körül?

Magam is úgy nőttem fel, hogy mit sem sejtettem a keresztény Húsvétról, de jelképekkel találkozhattam − néhány kis magot nagyanya elvetett. Harisnyába burkolt tojásokat dobáltam a vöröshagymás lébe, nagyapa méhész társai nem sajnálták fertelmes szagos vizeiket a hajamra locsolni és nagyszombati délelőttökön a templomban borzongások közepette megnézhettem a lecsupaszított oltárt és a sírt. Mindez csak érdekesség, változatosság volt számomra.

Lehet, hogy a nyuszi a hibás? Sokat mosolyogtunk gyerekkoromban boldogult Emil bácsi szavain, aki papként kifejezetten méregbe gurult, ha a nyulakra esett a szó. Keserűen mondogatta, hogy majd az utolsó ítéletkor sokan hiába keresik a húsvéti nyuszit! Hát, mi ezzel nem is akartunk vitatkozni. Arról viszont nem tudok, hogy vidéki városunk buzgó nénijei kevesebb csoki tojást vettek volna az unokáknak. Azt hiszem, mi keresztények jól kijövünk a nyuszikkal, mert a nyuszik szerencsére nem tojnak a Húsvétra.

Szerző: Evarek

Forrás:

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/03/easter-egg-row-church-england-accuses-national-trust-airbrushing/

0 hozzászólás
0 kedvelés
Előző bejegyzés: Online zaklatás – miért dugjuk a fejünket a homokba?Következő bejegyzés: Maffialeckék a gyereknevelésben – Az igazi üzletet keresd!

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólás írása

Az email cím nem kerül megjelenítésre. A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük.