Neveljünk egészséges gyerekeket! - 5 Tipp a játékos egészséghez

Egészségesen élni és táplálkozni ma már nem csak egy a tehetősebbeknek megengedhető divathullám, sokkal inkább egy tudatosabb élet felé való fordulás. Egyre többen döntenek úgy, hogy odafigyelnek a testük jelzéseire, és megpróbálnak változtatni az életmódjukon. De mi a helyzet a gyerekekkel? Nekik nem olyan könnyű elmagyarázni, hogy azért kell teljes kiőrlésű kenyeret enni, mert az lassabban szívódik fel. De vannak apró trükkök és praktikák, melyekkel az egészséges táplálkozás nem a szükséges rossz, sokkal inkább jó móka lesz! ☺

2 gyerkőcöm van, 6 és 8 évesek. Ne gondoljátok, hogy sosem esznek csokoládét, vagy chipset. A baj nem azzal van, ha néha megesznek a cukrászdában egy süteményt, vagy a pékségben egy kakaós csigát. A baj az, ha a mindennapi, alapvető táplálkozás rossz. Gyermekeink azt eszik, amit mi adunk nekik. Olyan táplálkozási szokásaik lesznek, melyeket otthon tanulnak. Nagy valószínűséggel olyan életmódot fognak folytatni, amit tőlünk látnak. Ugye, érezzük már, hogy milyen nagy a felelősségünk?

Egészségesen táplálkozni nem büntetés! Gyermekeinknek úgy kell megtanítanunk az egészséges életmód alapjait, hogy észre se vegyék azt. Hogy ne érezzék szenvedésnek a vacsorákat, hogy ne érezzék, hogy bármitől is meg vannak fosztva, és hogy egyszerűen csak ez legyen nekik a természetes. Mint a reggeli fogmosás. Rutin. Hogyan tudjuk mindezt elérni? Íme, néhány trükk és alapszabály.

Cseréljük ki az alapanyagokat!

Ez az első és legfontosabb dolog, amit tehetünk. Olaj helyett használjunk kókuszzsírt, cukor helyett édesítőt (Gyermekeknek az eritritet vagy steviat ajánlom), fehérliszt helyett valamilyen más alternatívát. Észre sem fogják venni, és mégis sokkal egészségesebbek lesznek. Szoktassuk hozzá őket a teljes kiőrlésű vagy rozsos pékárukra, kínáljunk cukormentes rágcsálnivalót és minél több zöldséget és gyümölcsöt. Erre nálam két jó trükk van: A gyümölcsöket mindig pici falatokra vágom, és úgy kínálom nekik. Ha fel akarjátok még egy kicsit dobni, szúrhattok bele fogpiszkálót, vagy készíthettek gyümölcsnyársat. A zöldségeket csíkokra szoktam vágni, és mártogatóst készítek hozzá. Nasinak szuper! ☺

Mutassunk jó példát!

A gyerekeknek a szülő az első számú példa. Ahogy viselkedik, ahogy öltözik, és mit eszik. Ha gyermekeink azt látják, hogy odafigyelünk a táplálkozásra, és rendszeresen mozgunk, akkor ez lesz nekik a természetes. Ha abban nőnek fel, hogy sok gyümölcsöt fogyasztanak, kerülik a cukrot és fehér lisztet, akkor később felnőttként is nagy eséllyel megmaradnak ezen életmód mellett. Én pl. mindig reform sütit sütök. Nagyon jó közös program a gyerekekkel, a végeredmény finom és még egészséges is! Persze ez nem azt jelenti, hogy sosem esznek fagyit, vagy csokit, esetleg vendégségben hagyományos süteményt, de amikor tudok, odafigyelek arra, hogy mi kerül az asztalra.

Figyeljünk a rendszerességre!

A rendszeres táplálkozás, a folyamatos anyagcsere a jól működő emésztés alapja. Ahogy a felnőtteknél, úgy a gyerekeknél is nagyon fontos a rendszeresség. Sokszor picit, legalább naponta ötször, lehetőleg ugyanabban az időszakban. A gyermekek szervezete még fejlődésben van, így még fontosabb, hogy a tápanyagok bevitele folyamatos és elégséges legyen. Mindig figyeljünk rá, hogy igyanak elég folyadékot, fogyasszanak sok zöldséget és gyümölcsöt. Naponta legalább egyszer főtt ételt,  a tízórai vagy az uzsonna is valami tápláló, egészséges dolog legyen: pl. müzli szelet, joghurt vagy gyümölcs.

Ne tiltsunk el semmit véglegesen!

Legyünk őszinték magunkkal, ki az, aki nem szereti a csokoládét, fagylaltot vagy pl. a kürtőskalácsot? Én azt szoktam mondani, hogy nincs olyan, amit nem lehet. Mértékkel és odafigyeléssel bármit ehetünk mi is, és gyermekeink is. Ez nem azt jelenti, hogy minden nap édességen kell élni, de néha igenis jól esik egy kocka csoki, egy kakaós csiga vagy egy vattacukor a strandon. Ha azt érzik, hogy nincsenek tiltva ezektől, akkor nem fognak folyton ezek után sóvárogni, és amikor kapnak, nagyon fognak örülni nekik! ☺

Legyen móka az egészség!

Csináljatok narancsból, citromból és lime-ból cukormentes limonádét! Vágjatok mindent apróra, készítsetek bele jégkockát, vegyetek színes szívószálat. Imádni fogják, és nem a bolti cukros üdítőket fogják inni. Olvasszatok étcsokit és mártogassatok bele gyümölcsöket! Ezt még mi felnőttek is szeretjük. Süssetek vidám formájú sütiket egészséges alapanyagokból! A gyerkőcök imádják gyurmázni a süti tésztáját, és kiélni a kreativitásukat. Vagy csak tálaljatok vidáman! Nálunk vacsora előtt mindenki elkészíti a saját tányérját: mosolygós fej zöldségekből, virág ketchup-ből, köret alakra formázva. Higgyétek el, utána sokkal szívesebben fogják megenni, amit ők maguk készítettek!

Szilvi Fitness

1 kedvelés
Előző bejegyzés: Férfiból apaKövetkező bejegyzés: Tea Katherine-nel – ikon teniszütővel

Kapcsolódó bejegyzések