Hogy ne féljünk a szüléstől?

A szülés kiírt időpontja egyre közeledik, és egyszer csak megjelenik a szüléstől való félelem gyomrot görcsbe rántó érzése. Nem sok anya van, akinek ez nem ismerős. Emlékszem, én hosszú időn keresztül barátkoztam a gondolattal, olvastam könyveket róla, mégis, mikor a vajúdásom ténylegesen megkezdődött, rettentően megijedtem. A félelmet pedig lehet kezelni, és a szülés utáni traumát is lehet oldani.

Technikák a félelmek feloldására

Kibeszélés. Ha verbalizáljuk a félelmeinket, az segít tisztázni a saját érzéseinket. Egy szintén várandós anyukával való véleménycsere megadja azt a felszabadító érzést, hogy nem vagyunk egyedül a problémánkkal. A kibeszélés az első lépés a félelmeinkkel való szembenézés útján.

Információk begyűjtése. A szülés egy komplex, több fázisból álló folyamat, amelyben már az is sokat segít, ha tudjuk, hogy mi fog történni. Számos könyv és szülésfelkészítő tanfolyam során be lehet szerezni a szükséges információkat. Ha már megismertük, és el tudjuk képzelni a folyamatot, felkészültnek érezzük majd magunkat, ebből pedig lelki erőt meríthetünk. Nekem segített, hogy felismertem, hogy „ja, már itt tartunk”, és tudtam, hogy most ezt és ezt fogom érezni.

Elengedés. Általános technika a félelmek kezelésére a Dr. David R. Hawkins által leírt módszer. Az amerikai pszichológus szerint minden negatív érzelemtől, köztük a félelemtől is meg lehet szabadulni. A teendő csupán annyi, hogy amikor elfog a szorongás, meg kell állni és befelé figyelni. Teljes figyelemmel az érzés felé fordulva, közben beazonosítva a testben az érzet pontos helyét, belül kell megélni. Ahogy a figyelem a negatív érzés felé irányul, az fokozatosan feloldódik, és egy idő múlva megszűnik.

Önbizalom. Az önmagunkból merített erőre nagy szükség van egy ilyen megpróbáltatás során. Meg kell lennie a „képes vagyok rá” jellegű hitnek, amelyet a korábban elért eredményeink bizonyosságából meríthetünk.

Relaxáció. A felkészülés és a szülés közben is fontos a relaxáció. Lassú légzéssel és pozitív, a folyamatot elősegítő gondolatokkal lehet segíteni a nyugodt tudatállapot fenntartását. A kiírt dátum előtt érdemes többször nyugodt körülmények közt pár percig meditálva, előre elképzelni a szülés folyamatát.

Félelem és fájdalom

„A szülés fáj. Nagyon fáj, nincs mese.” – így kezdi Dr. Spock híres amerikai nőgyógyász szülésfelkészítő írását. Ezzel ellentmondó véleményen van az ún. hipnoszülés technika kifejlesztője, Marie F. Mongan, aki szerint a félelem és a fájdalom mértéke arányos. A félelem hatására az izmok nem tudnak ellazulni. A vajúdáskor az összehúzódások egyre lejjebb nyomják a baba testét, és ezzel egy időben fokozatosan nyílik ki a méhszáj. A gátlások és félelmek hatására a méh alsó körkörös izmai és a méhszáj megfeszülnek és ellentartanak, amelyekhez a baba feje hozzápréselődik, és ez okozza a fájdalmat. A tréner tanácsai alapján az ellazulás vizualizációs gyakorlatokkal, a megfelelő testhelyzettel, hangok kiadásával és a szülést segítő, megerősítő mondatok ismétlésével érhető el. Módszerében érdekes módon arról is beszámol, hogy a tolófájásokkor való erőteljes préselésre nincs szükség a baba megszületéséhez, szerinte az anyai szervezet magától képes megszülni a magzatot. Nekem meglehetősen idealisztikus ez a szemlélet, szüléseimkor több általa leírt technikát kipróbáltam ezek közül, de a fájdalmat bizony nem szüntették meg, bár valószínűleg ezek nélkül sokkal rosszabb is lehetett volna…

Szülésfeldolgozó csoportok

A csoportok célja a szülést követően a traumák feloldása, a negatív érzelmek, a harag, csalódottság, bánat elengedése. A foglalkozások során a szüléskor megélt kiszolgáltatottságot, a támogatás hiányát, és a megvalósulatlanul maradt, elképzelt ideális szülésélményt lehet meggyászolni. Sokakban szomorúság és hiányérzet marad, amit csak ront a kórházban az újszülött szülés utáni közvetlen elszeparálása.

Az érzelmek átélése a traumafeldolgozó csoportdinamikai módszerek által felszabadít, és megkönnyíti az újszülötthöz való érzelmi kapcsolódást, emellett felszínre hozza az anyák saját csecsemőkorukból megélt megrázkódtatásait is. Az anyák érzelmileg megerősödnek, és szülői kompetenciájukban megszilárdulnak, a gyermekükkel való kapcsolatuk is megváltozik. Képesek lesznek erőt meríteni önmagukból, és boldogan megélni az anyai minőségüket.

A szüléssel kapcsolatos aggodalmak és bizonytalanság természetes, de szerencsére megvannak azok a módszerek, amelyekkel ezek feloldhatók a felkészülés során.

További információ:

– szüléssegítő csoportot vezet: Csomóné Lindmayer Katalin http://szuletesmese.blog.hu/

– anyákat segítő coach: Paizs Dóra http://www.anyacsavar.com/

– anyákat, köztük koraszülő anyákat segítő coach: Domokos Kata https://gyerekzsivaj.co.hu/

Tündéranyu

2 kedvelés
Előző bejegyzés: A kütyük a gyerek biztonságos közlekedését is segíthetikKövetkező bejegyzés: Vizsgázik a gyereked? Stresszelés helyett így segíts neki!

Kapcsolódó bejegyzések