Toyota Modell és a háztartás

Hogy a micsoda és a háztartás? Toyota! Tudod az autó. Hogy kapcsolható a kettő össze? Elmondom.

A Toyota a világ egyik legjobban működő cége. Előre átgondolt stratégiával rendelkezik, jól beosztja az erőforrásait, sok ember egy helyen egymásnak segítve dolgozik azért, hogy a közös munka még hatékonyabb legyen, még jobban támogassák egymás életét. Nem ismerős ez? Dehogynem! A családban is sok ember azért dolgozik, hogy egymás életét megkönnyítse, segítse, támogassa, együtt éljék meg a pillanatokat, és tegyenek egy közös célért. A különbség talán az, hogy a családok nem működnek minden esetben hatékonyan. Sok a felesleg, vagy épp kevés az odafigyelés. Elaprózódnak energiaforrások és nem kielégítettek a szükségletek.

A Toyota modell mára az üzleti és tanácsadási kultúra központi elemévé vált. Számos könyv és kutató csak azzal foglalkozik, hogyan tudnak a gyárak egyre jobb minőséget, egyre hatékonyabban előállítani. Több olyan anyag jelent meg, ami közérthetően elmagyarázza, hogyan lehet gyárak, üzemek működését optimalizálni, kihasználni a benne rejlő maximumot. Miért ne használhatnánk fel ezeket az elveket és szabályokat a saját családunk, háztartásunk örömére. Egy biztos, a Toyota sikere megingathatatlan. Egy próbát megér, hogy bevezesd a mindennapjaidba!

Az első alapelv: Alapozzuk üzleti döntéseinket tartós értékekre, akkor is, ha a rövid távú pénzügyi célok rovására megy.

Mit is jelent ez a gyakorlatban? Érdemes átgondolni: van-e olyan elv, vagy érték, amit családként követünk? Hogyan jelenik meg a mindennapokban? Mi mentén hozzuk meg a döntéseinket? Képviselj egy értéket, vállalj érte felelősséget, legyél hiteles! Amikor egy vállalat, vagy esetünkben egy család működését próbáljuk irányítani, érdemes átgondolni mi is a mi hosszú távú filozófiánk. Ha tudjuk, vajon mindenki tudja? Egy esti beszélgetésnél érdemes együtt átgondolni, ha családunk egy vállalat lenne, mi lehetne a mi mantránk? A mantra rövid, egy-két szavas meghatározása annak, amit képviselünk, amiért kiállunk. Olyan szóösszetétel, amit mindenki ért, ami mindenki számára ugyanazt jelenti. Nagyobb gyerekekkel, akár írásos játékot is játszhatunk, megkérve őket írják le gondolataikat, gyűjtsék össze mik a családi értékeink, mi lehetne a mantránk.

A Toyota módszer megválasztott értékek alapján irányított termelésről, gyárak és összeállítási folyamatok rendszeréről szól. Sok cég kihagyja az első lépést. Fontos, hogy a mindennapi működés és feladatok végrehajtása olyan erős alapokon, elveken nyugodjon, ami mindenkinek támogatást ad a munkája közben. Hosszú vállalati stratégiát nem érdemes írni. Olyan mantrára van szükség, amit a családon belül élők is magukénak vallanak, és amit a külvilág felé is tudnak képviselni. Hogy könnyű-e megtalálni a családi életünk alapelveit és hosszútávú céljait? Nem, nem könnyű. Sőt előfordulhat, hogy nem gondolkodunk pont ugyanúgy egyes dolgokról. Ugyanakkor, ahhoz hogy hatékonyan szervezzük és irányítsuk családunk és háztatásunk életét elengedhetetlen, hogy lerakjuk az alapokat. Keress egy mantrát!

A cikksorozatban Jefrey K. Liker: A Toyota módszer című könyvét használom fel.

Kogon Zsófia, SoulDesign tanácsadó

Mantra

Mantra

0 kedvelés
Előző bejegyzés: Mi, akik maradunk…Következő bejegyzés: Csodaszer? Nem! Kitartás!

Kapcsolódó bejegyzések